Verkkoasiointi helpottaa monen meistä arkea, kun asioita voi hoitaa milloin ja missä vain, ilman jonottamista. Samalla digitalisaatio tuo mukanaan uusia tietoturvariskejä, joihin jokaisen on hyvä varautua.
Tietomurrot, huijausviestit ja valeprofiilit ovat arkipäivää. Tietomurtojen kautta varastettuja henkilötietoja voidaan käyttää petosrikollisten toimesta esimerkiksi osoitteenmuutoksiin ja verkko-ostoksiin luotolla. Kalasteluviestit pyrkivät huijaamaan esimerkiksi maksukorttitietoja, ja sosiaalisen median valeprofiileilla ihmisiä voidaan johtaa harhaan.
Verkossa asioidessa kannattaa aina olla tarkkana ja omia tietoja kannattaa suojella huolellisesti.
5 vinkkiä turvallisempaan verkkoasiointiin
- Tarkista sivuston luotettavuus
Huijaussivustot ovat kehittyneet viime vuosien aikana, eikä huono kieli enää paljasta niitä – rikolliset voivat olla jopa suomenkielisiä. Suojattu yhteys (https:// ja lukkokuvake) ei enää yksin riitä aitouden takeeksi. Ostoksia tehdessä tulisi kirjoittaa verkkokaupan osoite itse selaimeen, tutkia sivuston sisältöä ja etsiä yrityksen yhteystiedot, y-tunnus ja osoite. Jos verkkokauppaa ei tunne ennestään, kannattaa tarkistaa muiden asiakkaiden kokemuksia esimerkiksi googlaamalla. - Suhtaudu sähköpostitarjouksiin kriittisesti
Jos tarjous kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se todennäköisesti on. Älä klikkaa linkkejä suoraan, vaan tarkista lähettäjän tiedot ja etsi ensin lisätietoa verkosta. - Käytä eri salasanoja eri palveluissa
Yksi ja sama salasana useassa palvelussa altistaa tietosi suurelle riskille tietomurron sattuessa. Luo jokaiselle tilille oma, vahva salasana. - Tarkista some-tiliesi yksityisyysasetukset
Rajoita henkilökohtaisten tietojen näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja vältä julkaisemasta esimerkiksi pitkän lomamatkan ajankohtaa – se voi houkutella murtovarkaita. - Tarkkaile valeprofiileja
Googlaa nimesi ja etsi sitä sosiaalisen median alustoilta silloin tällöin. Tämä auttaa havaitsemaan mahdolliset väärinkäytökset nopeasti.