Ilmoita vahingosta
  • Vinkit ja ohjeet

Petosrikollisuus yleistyy Suomessa – vahinkoilmoituksissa korostuu asiakkaan oma huolellisuus

Petosrikollisuus on maailman nopeimmin kasvava rikollisuuden muoto. Eri huijausmuodot ja -tavat kehittyvät nopeasti, ja muutos rikollisten toimintatavoissa on huomattavissa myös vahinkotapauksista. Tyypillisesti huijausviesteissä esiintyy kiireellinen kehotus siirtää rahaa tai jakaa pankkitunnuksia, ja viestien lähettäjäksi esitetään esimerkiksi pankkia, viranomaista tai läheistä henkilöä. Yhä useammin huijausviestien kieli on sujuvaa suomea, mikä tekee huijausten tunnistamisesta entistä haastavampaa.
Pariskunta istuu pöydän ääressä asunnossaan ja katsoo tietokonetta.

Huijausviestien taustalla kerrotut tarinat voivat vaihdella: viestissä voidaan väittää esimerkiksi lapsen sijoitusten olevan vaarassa, tilillä olevan poikkeavaa toimintaa tai läheisen tarvitsevan pikaista rahallista apua. Yhteistä viesteille on kiireen tuntu – uhri pyritään saamaan toimimaan kiireessä huolimattomasti ja ilman perusteellista harkintaa. 

Petosrikosten ongelmallisuutta lisää se, että mikäli uhri on toiminut taitavan rikollisen huijauksen myötä törkeän huolimattomasti, pankki ei välttämättä korvaa syntynyttä vahinkoa. Törkeällä huolimattomuudella tarkoitetaan esimerkiksi vahvistusviestien lukematta jättämistä tai rahansiirtojen hyväksymistä ilman asianmukaista tarkistusta. Tällaisissa tapauksissa taloudelliset menetykset voivat nousta jopa kymmeniin tuhansiin euroihin. 

Mysafetyn Petosvakuutus auttaa varautumaan entistä paremmin petosrikoksiin ja identiteettivarkauksiin. Petosvakuutuksen korvauspäätökset tehdään itsenäisesti, eikä päätöksenteossa seurata pankkien linjaa. On tapauksia, joissa pankki ei ole korvannut asiakkaan menetystä, mutta Mysafety myöntää korvauksen vakuutusehtojen mukaisesti. Petosvakuutus auttaa lieventämään rikoksen aiheuttamia taloudellisia seurauksia, ja sen lisäksi MySafety tarjoaa asiakkailleen käytännön tukea tilanteen selvittämisessä. Vakuutus kattaa vakuutuksenottajan lisäksi tämän lapset ja vanhemmat. 

Petosvakuutus 199 €/vuosi

Vakuuta itsesi ja läheisesi petosrikosten varalta

Täysin uudistetulla Petosvakuutuksella voit varautua entistä paremmin petosrikoksiin ja identiteettivarkauksiin. Petosvakuutukseen sisältyvä monitorointipalvelu valvoo henkilötunnustasi, maksukorttitietojasi sekä sähköpostiosoitettasi automaattisesti ja ilmoittaa epäilyttävästä toiminnasta viipymättä. Mysafetyn neuvontapalvelu tarjoaa tukea tilanteen selvittämiseen, jos joudut petoksen uhriksi, ja vahingon sattuessa vakuutus korvaa sinulle aiheutuneita taloudellisia vahinkoja maailmanlaajuisesti kattaen myös alaikäiset lapsesi sekä vanhempasi.
Lue lisää

Viisi keskeistä merkkiä, jotka auttavat tunnistamaan kalasteluviestit ajoissa:

  1. Epäilyttävä linkki
    Useimmat kalasteluviestit sisältävät linkin, joka johtaa huijaussivustolle. Jo pelkkä linkin olemassaolo on hyvä syy suhtautua viestiin varauksella. 
  2. Painostus nopeaan toimintaan
    Kalasteluviestit pyrkivät usein herättämään kiireen tuntua esimerkiksi uhkakuvien avulla. Viestissä saatetaan väittää, että tilisi suljetaan, jos et toimi heti. 
  3. Epäilyttävän hyvä tarjous
    Kalasteluviestissä voi luvata poikkeuksellisen edullisen tarjouksen tai ilmoittaa voitosta, johon et ole osallistunut. Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se yleensä myös on. 
  4. Pyyntö arkaluontoisiin tietoihin tai etäyhteyteen
    Huijausviestissä voidaan pyytää pankkitunnuksia, antaa ohjeet rahansiirtoon tai tarjota apua etäyhteyden avulla. Muista: pankit ja viranomaiset eivät koskaan pyydä arkaluontoisia tietoja tai yhteydenottoa tekstiviestitse tai puhelimitse. 
  5. Viesti tutulta – oudosta numerosta
    Jos saat viestin tutulta henkilöltä uudesta numerosta ja viestissä pyydetään rahaa, suhtaudu siihen kriittisesti. Tyypillinen huijaustarina alkaa sanoilla: ”Puhelimeni meni rikki, tämä on uusi numeroni, tarvitsisin apua”. Varmista viestin aitous soittamalla lähettäjän entiseen, tuttuun numeroon. 

Samankaltaisia artikkeleita

Vinkit ja ohjeet