Ilmoita vahingosta
  • Vinkit ja ohjeet

Kesä on petosrikollisten kulta-aikaa – suojaudu ajoissa

Yllättävät petokset voivat aiheuttaa merkittäviä vahinkoja. Kesä on valitettavan otollista aikaa petosrikoksille, sillä pidemmät loma-ajat, matkustelu ja rento tunnelma saavat monet meistä laskemaan valppaustasoa. Huijarit sen sijaan eivät pidä lomaa. Siksi on tärkeää suojautua ennakoiden ja tarpeeksi kattavasti. Tästä artikkelista löydät käytännön vinkkejä siihen, miten tunnistat petoksen merkit ja miten voit suojata henkilötietosi ennen lomalle lähtöä ja sen aikana.
Nainen istuu nurmikolla nojaten puuhun tietokoneensa kanssa.

Kesällä ihmiset liikkuvat enemmän, käyttävät julkisia Wi-Fi-verkkoja ja jakavat lomakuvia somessa, mikä lisää mahdollisuuksia tietojen kalasteluun ja väärinkäyttöön. Myös lomamatkoilla tapahtuvat lompakkovarkaudet voivat johtaa henkilötietojen joutumiseen vääriin käsiin. Tuoreen, keväällä 2025 teettämämme tutkimuksen mukaan 66 prosenttia suomalaisista on joutunut petosyrityksen kohteeksi viime vuoden aikana ja 66 prosenttia kokee petosyritysten lisääntyneen edellisvuoteen verrattuna. 

Tutkimuksemme mukaan yleisimmin petosyritykset tehdään sähköpostitse (51 %), tekstiviestillä (35 %) tai soittamalla (29 %), mutta petosrikos voi saada alkunsa niinkin arkisesta tapahtumasta kuin lompakkovarkaudesta, jos varas saa käsiinsä sekä ajokortin että luottokortteja. 

Kun maksukortteja käytetään väärin, uhri huomaa tilanteen usein nopeasti. Sen sijaan henkilökortin väärinkäyttö ja petosrikokseen kytkeytyvä identiteettivarkaus voivat tulla ilmi vasta vuosien päästä. Esimerkiksi Ylen haastattelema Jari sai kuulla joutuneensa identiteettivarkauden uhriksi vasta viiden vuoden kuluttua siitä, kun hänen tietonsa päätyivät vääriin käsiin. 

Petosrikoksen uhri voi joutua kohtaamaan paitsi merkittäviä taloudellisia tappioita, myös vakavia henkisiä seurauksia. Petos voi aiheuttaa ahdistusta, turvattomuuden tunnetta, mainehaittaa ja valtavan määrän hukkaan mennyttä aikaa. Varkaat voivat käyttää uhrin tietoja esimerkiksi kalliiden tuotteiden hankintaan, lainojen ottamiseen tai valeprofiilien luomiseen sosiaaliseen mediaan. Pahimmillaan petoksen seurauksena voi menettää luottotiedot – ja joutua selvittämään muiden tekemiä valheellisia jälkiä omissa nimissään vuosia. 

Näin tunnistat petosrikoksen

  • Saat laskun tuotteesta tai palvelusta, jota et ole tilannut
    Jos saat yllättäen laskun ostoksesta, jota et ole tehnyt, henkilötietosi ovat saattaneet päätyä rikollisten käsiin. Ota viipymättä yhteyttä laskuttajaan ja tee asiasta rikosilmoitus poliisille.  
  • Sähköpostiisi ilmestyy liian hyvä tarjous tai outo pyyntö
    Jos sähköpostiisi ilmaantuu liian hyvältä vaikuttava tarjous tai outo pyyntö maksaa rajaa, kyseessä voi olla tietojenkalasteluyritys eli phishing. Rikolliset käyttävät yhä kehittyneempiä huijausviestejä, jotka voivat näyttää aidoilta. Älä ikinä jaa henkilökohtaisia tietojasi tai tunnuksia palveluihin epäilyttävältä vaikuttaville tahoille.  
  • Saat puhelun, jossa kysytään henkilötietojasi
    Suhtaudu varauksella odottamattomiin puheluihin, joissa sinulta pyydetään henkilö- tai pankkitietoja. Huijauspuheluissa pyritään usein luomaan kiireen tai hätätilanteen tuntua. Muista: poliisi, pankki tai muut viranomaiset eivät koskaan kysy pankkitunnuksiasi tai PIN-koodejasi puhelimitse tai sähköpostilla. 
  • Sosiaalisesta mediasta löytyy valeprofiili nimissäsi
    Jos huomaat sosiaalisessa mediassa tilin, joka esiintyy sinuna, kyse voi olla tietovuodon tai petosrikollisuuden seurauksesta. Ilmoita valeprofiilista välittömästi palveluntarjoajalle ja vaihda salasanasi. Myös poliisille on tärkeää tehdä ilmoitus asiasta. 

Näin suojaudut petosrikoksilta loman aikana

  1. Suojaa postisi. Käytä lukollista postilaatikkoa ja tee postinjakelun keskeytys tai edelleen lähetys loman ajaksi. Paperiposti voi sisältää rikolliselle arvokasta tietoa. 
  2. Vältä näkyviä merkkejä tyhjästä kodista. Pyydä tuttua naapuria pitämään silmällä asuntoasi ja hyödynnä esimerkiksi ajastettuja valaisimia lomamatkan aikana, jotta koti näyttää asutulta.  
  3. Jaa tietoja somessa harkiten. Vältä julkista ilmoittelua poissaolosta esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Lomapäivitykset voivat houkutella murtautujia – varastetun laitteen tai asiakirjan kautta voi paljastua henkilökohtaisia tietoja rikollisille. 
  4. Huolehdi tärkeistä asiakirjoista. Näpistykset ovat yleisiä suurissa kesätapahtumissa ja matkailukohteissa. Mukana olevien tärkeiden asiakirjojen, kuten passin tai henkilökortin, väärinkäyttö voi johtaa myös identiteettirikoksiin. 
  5. Käytä avoimia Wi-Fi-verkkoja varoen. Julkiset verkot voivat olla turvattomia ja altistaa henkilötietojen tai maksukorttitietojen kaappaamiselle. 
  6. Ota mukaan vain tarpeelliset kortit. Jätä kotiin kanta-asiakaskortit ja muut henkilötietoja sisältävät kortit, joita et tarvitse matkalla. 
  7. Suhtaudu tarjouksiin ja yhteydenottoihin kriittisesti. Huijaukset yleistyvät kesällä. Valeprofiilit ja sähköpostihuijaukset voivat näyttää aidoilta – älä koskaan klikkaa suoraan sähköpostin linkkejä, vaan kirjaudu palveluun itse. 

Muita artikkeleita

Vinkit ja ohjeet