Ilmoita vahingosta
  • Vinkit ja ohjeet

Puhelinmyynnin myytit – viisi yleistä harhaluuloa oikaistuna

Puhelinmyyntiin liitetään yhä monia harhakäsityksiä, jotka eivät vastaa nykypäivän vastuullisesti toteutettua myyntityötä. Alla murretaan viisi yleistä myyttiä puhelinmyyntiin liittyen.
Nuori nainen toimistossa puhuu puhelimessa samalla kun katsoo tietokoneen näyttöä.

Myytti 1: Puhelinmyyjät ovat huijareita

Hyvässä puhelinmyynnissä korostuvat asiakaskeskeisyys ja ratkaisujen tarjoaminen aidosti havaittuihin tarpeisiin. Puhelinmyyjäkin voi auttaa asiakasta tunnistamaan oman arjen haavoittuvuuksia, esimerkiksi digitaalisessa ympäristössä, ja esittelee niihin sopivia palveluratkaisuja. Ammattitaitoinen myyjä osaa myydä ja keskustella erilaisten ihmisten kanssa, huomioida asiakkaan tarpeen puhelimessa ja tarjota asiakkaan tarpeisiin sopivaa ratkaisua.

Myytti 2: Puhelinmyyjät soittelevat satunnaisesti kenelle tahansa

Vastuullinen puhelinmyynti Mysafetylla perustuu lupaan ottaa yhteyttä. Jokaisen yhteydenoton kohdalla on varmistettu etukäteen, että asiakas tuntee palvelut ja on antanut luvan yhteydenottoon. Puhelut ovat osa tarkkaan suunniteltua ja kohdennettua myyntiprosessia, jonka tavoitteena on rakentaa luottamusta ja tarjota lisäarvoa asiakkaalle – ei häiritä tai hämmästyttää.

Myytti 3: Puhelinmyynti ei vaadi osaamista

Puhelinmyynti vaatii kykyä kuunnella, mukautua erilaisiin ihmistyyppeihin ja viestiä selkeästi sekä vakuuttavasti. Mysafetylla puhelinmyyjät koulutetaan tehtäväänsä huolellisesti, ja koulutusta täydennetään säännöllisesti muun muassa tuotteiden, palveluiden ja asiakaskohtaamisen osa-alueilla. Kyse ei ole pelkästä käsikirjan lukemisesta, vaan tilanteiden tulkitsemisesta ja inhimillisestä vuorovaikutuksesta.

Myytti 4: Puhelinmyynti on vain nuorten ensimmäinen kesätyöpaikka

Vaikka moni aloittaa myyntityön nuorena, puhelinmyynti on monelle myös pidempiaikainen uravalinta. Mysafetylla myyntityössä viihtyvät eri-ikäiset ja eri taustoista tulevat ihmiset. Alan vastuulliset työnantajat tarjoavat uramahdollisuuksia, koulutusta ja selkeää etenemispolkua niin sivuttais- kuin ylöspäin organisaatiossa, ja esimerkiksi Mysafetylla moni työntekijöistä on viihtynyt yrityksessä jo 5–6 vuotta. Pitkäaikainen sitoutuminen on tavallista, kun työntekijä kokee myyvänsä merkityksellisiä palveluita.

Myytti 5: Puhelinmyynnillä ei voi tienata  

Puhelinmyyntityössä ansaintamalli perustuu usein kiinteän palkan ja myyntipalkkion yhdistelmään. Intohimoiset myyjät voivat näin ollen ansaita merkittäviä tuloja – erityisesti, jos asenne on oikea ja halua oppia löytyy. Esimerkiksi Mysafetyn käyttämä provisiomalli on myös rakennettu motivoivaksi ja oikeudenmukaiseksi, jolloin myyjä hyötyy suoraan omasta onnistumisestaan, mutta saa myös kiinteän palkan tuoman taloudellisen turvan.

Samankaltaisia artikkeleita

Vinkit ja ohjeet