Ilmoita vahingosta
  • Vinkit ja ohjeet

Black Friday -ostokset turvallisesti – tunnista huijausviestit ja -sivustot

Black Fridayn aikaan kaupat täyttyvät toinen toistaan edullisimmista tarjouksista. Tarjouksista huumaantuneet nettishoppailijat ovat otollisia uhreja verkkorikollisille, jotka johtavat kuluttajia harhaan muun muassa erilaisilla huijausviesteillä ja valesivustoilla.
Nainen istuu sohvalla ja tekee verkko-ostoksia tabletillaan.

Alun perin Yhdysvalloista lähtöisin oleva Black Friday -ostospäivä järjestetään aina kiitospäivän jälkeisenä perjantaina. Kyseessä on yksi vuoden vilkkaimmista myyntipäivistä, jolloin kaupat täyttyvät toinen toistaan edullisimmista ja houkuttelevimmista tarjouksista. Monet kaupat mainostavatkin tarjouksiaan hyvissä ajoin ja kilpailu asiakkaista käy kuumana – niin netissä kuin myymälöissä.  

Rikolliset houkuttelevat shoppailijoita harhaan erilaisilla nettikauppahuijauksilla

Black Friday saa liikkeelle myös verkkorikolliset, jotka hyötyvät huolimattomista ja kiirehtivistä nettishoppailijoista. Tyypillisimpiä nettikauppahuijauksia ovat muu muassa erilaiset viestit, joissa tuotetta myydäänuskomattoman edulliseen hintaan vain yhden päivän ajan.    

Luotettavien nettikauppojen lähettämiksi naamioiduilla viesteillä yritetään huijata asiakas joko väärennetylle sivustolle luovuttamaan maksutietojaan tai lataamaan haittasovellus, joka on usein piilotettu viestin liitteisiin. Huijauksen tarkoituksena on yleensä tietojenkalastelu, haittaohjelmien levitys tai yritys saada tilaaja maksamaan sitovia kuukausimaksuja tietämättään.  

Jos tuotetta myydään räikeästi edullisempaan hintaan kuin vastaavaa tuotetta muualla, on kyseessä mitä luultavammin huijaus. Hyviä tarjouksiakin toki on, mutta maalaisjärki kannattaa pitää nettiostoksilla mielessä.  

Ennen tilausta kannattaa tutustua huolellisesti tuotteen kuvaukseen ja tuotetta myyvään yritykseen. Nettiostoksilla on hyvä kiinnittää huomiota myynti-ilmoituksen ja nettisivujen kirjoitusasuun, muiden asiakkaiden kokemuksiin ja palautteisiin sekä nettikaupan turvallisuuteen.  

Huomionarvoista on myös se, että tarjoustuote voi olla halpa siitäkin syystä, että se on huonompilaatuinen kuin vastaava, laadustaan tunnettu tuote, tai siitä puuttuu joitakin ominaisuuksia. 

Vinkit turvalliseen nettiasiointiin

  1. Vertaile ennen kuin ostat
    Tutki tuotetta vähintään kolmessa eri kaupassa – joko kivijalkaliikkeessä tai verkossa – ennen ostopäätöstä. Näin voit löytää edullisimman hinnan ja huomata mahdolliset erot tuotteiden välillä. Muista myös vertailla toimituskuluja ja -aikoja verkkokaupoissa.
  2. Tarkista verkkokaupan luotettavuus
    Kirjoita verkkokaupan osoite selaimeen itse, älä klikkaa satunnaisia mainoksia tai linkkejä. Suosi tunnettuja ja luotettavia verkkokauppoja, ja varmista, että yrityksen yhteystiedot löytyvät sivustolta. Lue myös muiden asiakkaiden kokemuksia esimerkiksi Googlen tai arvostelusivustojen kautta luotettavuuden varmistamiseksi.
  3. Suosi turvallisia maksutapoja
    Verkko-ostoksissa on suositeltavaa käyttää luottokorttia, sillä luottokortteihin sisältyy yleensä parempi turva mahdollisissa huijaus- tai palautustilanteissa.
  4. Mieti tarkkaan, mitä tietoja jaat
    Tilauksen yhteydessä sinulta voidaan kysyä esimerkiksi sitä, haluatko rekisteröityä tai käyttää sometunnuksia, syötätkö henkilötunnuksesi osamaksua varten, annatko luvan markkinointiin ja tallennatko maksutietosi tulevia ostoksia varten. Muista, että kaikkia tietoja ei tarvitse luovuttaa – hyväksy vain se, minkä koet tarpeelliseksi.
  5. Aseta kortillesi turvarajat
    Määrittele käteisnostoille ja verkkomaksuille omat rajat verkkopankissa. Rajoja voi muuttaa tarvittaessa nopeasti.
  6. Säilytä kuitit ja tilausvahvistukset
    Muista tallentaa kaikki ostamiseen liittyvät asiakirjat, kuten tilausvahvistukset ja kuitit. Verkkokauppaostoksiin eli etäostoksiin sisältyy 14 päivän palautusoikeus, mutta kuitti on tärkeä myös mahdollisissa takuu- tai reklamaatiotilanteissa.
  7. Tarkista tuote ja tee tarvittaessa reklamaatio
    Kun tilaus saapuu, tarkista heti tuotteen kunto. Jos tuote on viallinen tai vaurioitunut kuljetuksessa, tee viipymättä reklamaatio joko myyjälle tai kuljetusyhtiölle.
  8. Seuraa tiliäsi säännöllisesti
    Tarkista maksukorttisi ja tilisi tapahtumat säännöllisesti esimerkiksi laskujen maksamisen yhteydessä. Näin huomaat nopeasti mahdolliset väärinkäytökset tai luvattomat veloitukset.
  9. Pidä maksukortit huolellisesti tallessa
    Säilytä korttisi huolellisesti, äläkä ikinä säilytä tunnuslukua samassa paikassa kortin kanssa. Harkitse myös kortin suojaamista etäluennalta RFID-tuotteen avulla.

Petosvakuutus 199 €/vuosi

Petosvakuutus on kattava suoja nykyajan petosrikollisuutta vastaan 

Mysafetyn uudistetulla Petosvakuutuksella voit varautua entistä paremmin petosrikoksiin ja niihin kytkeytyviin identiteettivarkauksiin. Petosvakuutukseen sisältyvä monitorointipalvelu valvoo henkilötunnustasi, maksukorttitietojasi sekä sähköpostiosoitettasi automaattisesti ja ilmoittaa epäilyttävästä toiminnasta viipymättä.

Vakuutukseen sisältyvät Mysafetyn neuvontapalvelu ja oikeudellinen neuvonta auttavat ehkäisemään ja rajoittamaan petoksista aiheutuvia taloudellisia vahinkoja sekä sinulle aiheutuvaa haittaa, tarvittaessa myös oikeusteitse. Vahingon sattuessa vakuutus korvaa sinulle aiheutuneita taloudellisia vahinkoja maailmanlaajuisesti kattaen myös alaikäiset lapsesi sekä vanhempasi. 
Lue lisää

Korttivakuutus 129 €/vuosi

Korttivakuutus turvaa ostoksiasi verkossa

Verkkokaupan yleistyessä myös huijausten määrä on kasvanut. Korttivakuutus korvaa kortilla maksetuista nettiostoksista aiheutuneita taloudellisia menetyksiä maailmanlaajuisesti, oli myyjä sitten kaupallinen toimija tai yksityishenkilö. 
Lue lisää

Samankaltaisia artikkeleita

Vinkit ja ohjeet