Tuoreen, keväällä 2025 julkaistun tutkimuksemme mukaan 66 prosenttia suomalaisista joutui petosyrityksen kohteeksi tutkimusta edeltäneen vuoden aikana. 44 prosenttia suomalaisista pelkää myös lähiomaisensa joutuvan petoksen uhriksi.
Rikollinen voi saada henkilötiedot haltuunsa verkon kautta esimerkiksi tietomurron yhteydessä, sosiaalisen median tai sähköpostitilien kautta. Henkilötiedot voidaan anastaa myös lukitsemattomasta postilaatikosta tai kadotetun lompakon tai passin myötä.
Useimmiten petosrikoksen uhriksi joutunut ei tiedä, miten rikollinen on saanut henkilötiedot käsiinsä. Rikos tuleekin tyypillisesti ilmi vasta siinä vaiheessa, kun uhrin henkilötietoja on jo käytetty väärin, ja uhri saa esimerkiksi ensimmäisen laskun ostoksesta, jota hän ei ole tehnyt.
Identiteetin menettäminen aiheuttaa paljon huolta ja ahdistusta
Identiteetti- ja petosrikollisuus aiheuttaa uhreille huolta ja ahdistusta, ja seurauksena on usein myös pitkäaikainen selvitystyö. Pahimmillaan petos tai identiteettivarkaus voi johtaa myös vuosien taloudelliseen ahdinkoon.
Paras suoja petosrikollisuutta vastaan on ennakointi. Omalla toiminnalla, kuten vahvojen ja yksilöllisten salasanojen käytöllä, kaksivaiheisella tunnistautumisella, henkilökohtaisten tietojen jakamisen rajoittamisella sosiaalisessa mediassa sekä postilaatikon lukitsemisella, voi merkittävästi vaikeuttaa rikollisten toimintaa ja suojata itseään petoksilta.
Toimi näin, jos epäilet tietojesi joutuneen vääriin käsiin
- Tee omaehtoinen luottokielto – näin estät uusien lainahakemusten tai sopimusten tekemisen nimissäsi.
- Tarkista tietosi – varmista tietojesi oikeellisuus Digi- ja väestötietovirastolta, Postilta sekä muilta tahoilta. Oikaise tiedot tarvittaessa ja harkitse osoitteenmuutoskieltoa.
- Ota yhteys pankkiin – ilmoita pankille ja luottokortin myöntäneelle yhtiölle, mikäli maksukorttitietosi ovat vaarantuneet.
- Tee rikosilmoitus – säilytä kaikki tapaukseen liittyvät asiapaperit ja kerää kaikki mahdolliset todisteet, kuten tilausvahvistukset ja viestit.
- Reklamoi yrityksille – ota yhteyttä petoksen kohteena oleviin yrityksiin ja tee reklamaatiot, jos nimissäsi on tehty tilauksia.
- Pidä kirjaa – kirjoita muistiin kaikki toimet, joita olet tehnyt asian selvittämiseksi: keneen olet ollut yhteydessä, milloin ja mitä on sovittu. Tämä auttaa, jos tapaus pitkittyy tai rikolliset käyttävät tietojasi uudelleen.