Sari Mekkonen ei osannut aavistaa, miten tavallinen kauppareissu voisi johtaa petosrikokseen, jota selvitettäisiin pian viranomaistenkin toimesta. Ostosreissun hulinassa Sarin pankkikortti katosi huomaamatta ja vielä samana päivänä puhelin soi. Soittaja väitti olevansa Sarin pankista ja kertoi pankin huolestuneen, kun Sarin tililtä oltiin siirtämässä suurta rahasummaa. Soittajan mukaan rahasiirto olisi vielä estettävissä, jos Sari jakaisi maksukorttinsa PIN-koodin.
”Soittaja oli ystävällinen ja hän vaikutti asiantuntevalta ja luotettavalta. Olin hämmentynyt ja huolissani, sillä asia vaikutti kiireiseltä. Halusin vain varmistaa, että asia saadaan mahdollisimman nopeasti selvitettyä, jotta tililtäni ei lähde rahaa. Annoin sen enempää miettimättä maksukorttini tunnusluvun – tietämättä, että korttini ei enää ollut hallussani. Kaikki tapahtui niin nopeasti, etten ehtinyt ajatella, että jokin voisi olla pielessä”, Sari kertaa tapahtumia.
Puhelu päättyi pankkivirkailijan mieltä huojentaviin vakuutteluihin asian olevan Sarin pikaisen reagoinnin ansiosta selvitetty. Virkailija ohjeisti vielä lopuksi Saria olemaan hetken kirjautumatta verkkopankkiin, jotta toimenpiteet saataisiin vietyä pankin päässä loppuun.
Todellisuus iski seuraavana päivänä
Seuraavana päivänä todellisuus iski, kun Sari huomasi pankkikorttinsa kadonneen. Hänen kirjautuessaan verkkopankkiinsa sulkeakseen korttinsa, odotti tilillä shokeeraava näky – Sarin tililtä oli hävinnyt yön aikana lähes 5 000 euroa sekä ostoina että käteisnostoina.
”Olin totaalisen järkyttynyt, enkä hetkeen tiennyt, mitä tehdä. Hetken asiaa prosessoituani otin yhteyttä pankkiini, mutta he ilmoittivat, etteivät korvaa tapahtunutta, koska olin itse luovuttanut tunnusluvun rikollisen haltuun”, Sari kertoo.
Tilanne tuntui epätodelliselta. Sari oli toiminut huolestuneena hätiköiden – kuten kelle tahansa voisi vastaavassa tilanteessa käydä. Onneksi hänellä oli Mysafetyn Petosvakuutus.
”Pankin pestyä kätensä, otin yhteyttä Mysafetyyn, ja siitä alkoi täysin erilainen prosessi. Sain selkeät ohjeet, miten asiaa lähdetään selvittämään, sekä konkreettista tukea asioiden hoitamiseen. Koska rikollinen oli tehnyt fyysisiä ostoja ja nostoja, oli mahdollista, että varas saataisiin kiinni, ja niinpä tapausta lähdettiin viemään Mysafetyn aloitteesta jopa viranomaisten puolesta eteenpäin”, Sari jatkaa.
Viranomaisilla ei kuitenkaan ollut riittävästi näyttöä tekijän kiinnisaamiseksi, eikä asia edennyt syyttäjän toimesta, minkä myötä Sari olisi jäänyt ilman korvauksia. Mysafetyn Petosvakuutus auttoi selvitystyön lisäksi kuitenkin myös taloudellisesti.
”Koen edelleen suurta helpotusta siitä, että minulla oli Mysafetyn Petosvakuutus! Mysafety käsitteli korvaushakemukseni nopeasti ja auttoi sekavan tilanteen selvittämisessä. Mysafetyn toimesta minulle myös korvattiin vakuutuksen enimmäismäärä eli puolet rikollisen viemistä rahoista! Siitä olen äärimmäisen kiitollinen, sillä jo muutaman sadankin euron menetys vaikuttaa tällaisessa epävarmassa tilanteessa huomattavasti arkeen.”
Tarina pohjautuu Mysafetyn oikeaan asiakastapahtumaan. Asiakkaan nimi on muutettu identiteetin suojelemiseksi. Kuvan henkilö ei liity tapaukseen.