Maaliskuisena maanantaiaamupäivänä riihimäkeläinen Pasin (29) puhelin soi.  Hän oli kotona valmistautumassa pääsykokeisiin ilman suurempaa kiirettä minnekään. Soitto tuli suomalaisesta numerosta, ja Pasi vastasi. Puhelimessa soittaja kertoi erinomaisella englannilla olevansa Brian ja työskentelevänsä Microsoftin asiakastuessa. Äänensävy oli asiallinen ja ystävällinen, vaikka Pasi hieman epäilikin soiton oikeellisuutta. Kun aikaa kuitenkin oli, hän antoi Brianin jatkaa. 

Hän kertoi, että Pasin koneessa näytti olevan vakavia virusongelmia ja kone lähetti jatkuvasti virhesignaaleja Microsoftin tukikeskukseen. Pasi ei ollut aiemmin kuullut käsitteestä “virhesignaali”, mutta myönsi, että kone oli todella ollut poikkeuksellisen hidas edelliset viikot. 

TAIDOLLA JA YKSITYISKOHTAISESTI TOTEUTETTU HUIJAUSSOITTO VAKUUTTI

Brian pyysi saada korjata tämän etäyhteyksien kautta. Hän halusi asentaa Pasin koneelle Anydesk-ohjelman, jonka avulla hän voisi hallinnoida konetta hetken aikaa. Hänen puhuessaan Pasin huomio kiinnittyi erityisesti puhelun taustalla oleviin ääniin: naisen ystävällinen ääni, monen ihmisen välinen keskustelu, puhelimen soitantaa, kiireisen toimiston hälyä. 

“Juuri nuo taustaäänet saivat minut uskomaan, että soitto voisi olla oikeasti Microsoftilta. Äänimaailma oli sellainen, millainen se voisi olla Microsoftin tuessa”, Pasi kertoo puhelimessa selkeästi muutaman viikon takaisista tapahtumista edelleenkin järkyttyneenä.  

Kun Pasi antoi luvan Anydeskin asentamiseen, hänen ruudulleen verkkoyhteyksien alle ilmestyi Microsoftin logo. Pasi klikkasi sen kerta toisensa jälkeen esiin ja katsoi pitkään; kirjaintyyppi, koko ja ilme vastasivat aitoa brändi-ilmettä. Tämä lisäsi uskoa soiton oikeellisuuteen entisestään. Sitten Brian pyysikin jo Pasia todentamaan identiteettinsä. Se piti tehdä lähettämällä hänelle kuva identiteettikortista sekä luottokortin tiedot.

EPÄILYS HERÄSI, KUN HUIJARI PYYSI SIIRTÄMÄÄN RAHAA TILILLE 

Pasi teki kuten pyydettiin. Hän tekstasi Brianille kuvan vanhasta Nordean tunnuslukukortista, luottokortista sekä ajokortista. Samalla Brian kertoi, että Pasin pitäisi uusia Microsoft-lisenssinsä. Hän pyysi Pasia siirtämään sitä varten pikimmiten viisisataa euroa Coinbase-palvelun välityksellä heidän tililleen. 

“Tässä kohdin ohjeet alkoivat mennä hämäriksi ja aloin epäillä uudemman kerran, että kyseessä onkin huijaus”, Pasi kertoo. 

Hän päätti ottaa jo muutamaan tuntiin venyneestä puhelusta pienen tauon. Hän sanoi Brianille hoitavansa muutaman kiireellisen asian ja pyysi häntä soittamaan pian uudestaan. Puhelun loputtua Pasi soitti kiireesti vanhemmilleen. Isä ehti hänen luokseen ennen kuin Microsoftin tuesta soitettiin uudemman kerran.

Brianin äänensävy oli kuitenkin muuttunut. Ystävällisyys oli vaihtunut vihamielisyyteen ja vaativuuteen. Myös itsevarma esiintyminen alkoi rakoilla hänen yrittäessään vastata Pasin isän kysymyksiin. 

“Alun itsevarma asiantuntijuus oli vaihtunut hapuilevaan änkyttämiseen”, Pasi kuvaa. 

Pian tämän jälkeen Pasi sulki koneensa ja katkaisi verkkoyhteyden. Seuraavaksi Pasi kuoletti luottokortin, jonka kuvan hän oli aiemmin lähettänyt Brianille, sekä soitti mySafetyn asiakaspalveluun. Pasilla oli käytössään mySafetyn korttivakuutus ja identiteettivakuutus. Nyt erityisesti identiteettivakuutuksesta oli hyötyä.

MYSAFETYN ASIANTUNTIJAT TUKIVAT JA NEUVOIVAT, MITÄ PITÄÄ TEHDÄ

Pasia autettiin välittömästi muun muassa asentamaan Asiakastiedon kautta luottokielto, mikä estää lainan hakemisen hänen nimissään; tekemään rikosilmoitus ja olemaan Maistraattiin yhteydessä osoitetietojen mahdollisten muutospyyntöjen hylkäämiseksi.  Pasilta mySafetyn asiantuntijuus saa kiitosta.

”Vaikka rikoksesta ei syntynyt taloudellista vahinkoa, siitä seurannut ajallinen ja henkinen haitta ovat olleet suuria. Tällaisen tapauksen jälkeen on myös vaikea hetkeen keskittyä mihinkään muuhun, minkä vuoksi esimerkiksi pääsykokeisiin valmistautuminen on kärsinyt”, Pasi jatkaa. 

Hän kokee, että tapauksen hiotut yksityiskohdat saivat hänet lopulta ansaan. Huijauspuhelut ja -verkkosivut eivät ole enää kömpelöitä viritelmiä, vaan ne muistuttavat yhä enemmän aitoa versiota itsestään. 

Henkilön nimi on muutettu jutussa hänen identiteettinsä suojaamiseksi. Kuvan henkilö ei liity tapaukseen.

 

YLI PUOLI MILJOONAA SUOMALAISTA ON JOUTUNUT IDENTITEETTIVARKAUSYRITYKSEN KOHTEEKSI

LUE LISÄÄ

Puhelimitse tehtävien huijausten määrä on kasvanut viime vuosien aikana. Soittajat puhuvat usein hyvää englantia ja tulevaisuudessa mahdollisesti myös erinomaista suomea. Hälytyskellojen pitäisi aina soida, jos soitto tulee suomalaisesta numerossa, mutta soittaja ei kuitenkaan puhu suomen kieltä. Vastaavan lailla myös ulkomailta täysin yllättäen korporaatioiden nimissä tulevat soitot ovat todennäköisesti huijauksia. MySafetylla olemme huomanneet, että soittajan äänensävyn muutokset ovat puhelinhuijauksissa yleisiä. Myös soittava henkilö saattaa vaihtua huijauspuheluissa kesken kaiken. Tyypillisesti soittaja koettaa vedota tavalla tai toisella uhrinsa tunteisiin, esimerkiksi uhkaavalla käytöksellä tai samaistumalla uhrinsa elämäntilanteeseen. Neuvomme on se, että epämääräiset puhelut tulisi lopettaa mahdollisimman lyhyeen. Sen jälkeen voi halutessaan itse soittaa kyseisen korporaation suomalaiseen asiakaspalveluun ja tarkastaa soiton oikeellisuuden heiltä.

mySafetyn asiantuntijan kommentti