Mikä on petos?
Poliisi määrittelee petoksen seuraavasti; ”Petosrikoksissa tekijä tavoittelee itselleen taloudellista hyötyä uhria erehdyttämällä. Usein petoksen seurauksena on taloudellinen vahinko uhrille”. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi henkilötietojen, kuten sosiaaliturvatunnuksen, tilinumeron tai korttitietojen kalastelua huijaamalla. Tyypillinen tilanne voi olla esimerkiksi pyyntö maksaa ennakkomaksu asunnosta, jota ei todellisuudessa ole olemassa.
Erilaisia huijausmuotoja
WhatsApp-huijaukset
WhatsApp-huijauksissa rikolliset luovat valeryhmiä, joissa käytetään varastettuja nimiä, kuvia ja suomalaisia puhelinnumeroita. Tarkoituksena on harhauttaa uhri ja saada hänet siirtämään rahaa rikollisille. WhatsApp-huijauksien ohella myös samalla tavalla tehdyt rekrytointihuijaukset ovat yleistyneet.
Näin suojaudut:
- Älä luota uusiin WhatsApp-ryhmiin sokkona, vaan tarkista aina sen jäsenet.
- Rekrytoijat eivät ota yhteyttä WhatsAppissa eivätkä pyydä rahaa.
- Tarkista viestin kieliasu ja muut epäilyttävät yksityiskohdat.
Huijauspuhelut
Huijauspuheluissa rikolliset luovat tekoälyllä äänitallenteita, joilla pyritään erehdyttämään uhri luulemaan soittajan olevan hänen läheisensä. Puhelun tarkoitus on yleensä saada uhri siirtämään rahaa rikollisille kiireellisen tarinan varjolla.
Näin suojaudut:
- Älä tee äkillisiä päätöksiä vieraasta numerosta tulevissa puheluissa, vaikka soittaja painostaisi päätöksentekoon – lopeta puhelu ja varmista tilanteen aitous muulla tavoin.
- Älä soita takaisin epäilyttäviltä vaikuttaviin numeroihin.
- Etsi viralliset yhteystiedot itse ja ota yhteyttä niiden kautta.
- Älä jaa henkilökohtaisia tai tärkeitä tunnistautumistietojasi tai kirjaudu tileillesi muiden pyynnöstä.
Muita huijaustapoja
Vastaajaviesti-huijaus
Uhri saa viestin vastaajaviestistä, vaikka puhelin ei näytä vastaamatonta puhelua. Vastaajaviesti sisältää linkin, jota klikkaamalla uhrin puhelimeen voidaan asentaa haittaohjelma.
Näin suojaudut:
- Älä klikkaa epäilyttäviltä vaikuttavia linkkejä viesteissä.
- Ole kriittinen, jos viestin ulkoasu tai sisältö poikkeaa normaalista.
Postihuijaukset
Postihuijauksissa rikollisten tavoite on saada uhrinsa klikkaamaan linkkiä ja syöttämään tietoja postilähetyksen varjolla. Huijaukset voivat liittyä myös esimerkiksi postiennakkoon tai paketin toimitukseen.
Näin suojaudut:
- Jos et odota pakettia, älä avaa viestejä tai klikkaa linkkejä, jotka kertovat tilauksen tai paketin toimituksesta.
- Tarkista epäilyttävältä vaikuttava tilanne suoraan Postin asiakaspalvelusta tai OmaPosti-sovelluksesta.
Muista myös nämä:
- Katkaise aina epäilyttävältä vaikuttavat puhelut, äläkä soita niihin takaisin.
- Älä koskaan jaa henkilökohtaisia tietoja tai kirjautumistietoja, jos et voi olla täysin varma niiden vastaanottajasta.
- Jos joudut petosyrityksen kohteeksi, tee viipymättä ilmoitus poliisille.
- Jos sinulla on vakuutus identiteettivarkauksien tai petosten varalle, ota yhteyttä myös vakuutuksen tarjoajaan.