Taloudellinen korvaus

Korvaamme epäonnistuneet nettiostokset niin yrityksiltä kuin yksityisiltä henkilöiltä ostettaessa 3 000 euroon asti.

Voimassa myös ulkomailla

Nettiostosvakuutus kattaa epäonnistuneet nettiostokset maailmanlaajuisesti.

Henkilökohtainen apu

MySafetyn asiantuntijat auttavat reklamoimaan tai kiistämään virheellisen nettiostoksen.

Viisi vinkkiä onnistuneisiin nettiostoksiin

  1. Tarkista, että sivusto, jolta olet tekemässä ostoksia, on turvallinen. Varmista, että verkkosivun URL-osoite alkaa merkeillä https:// ja että sivuston varmenne ei ole vanhentunut. Useimmilla selaimilla varmenteen pystyy tarkastamaan osoitekentän vieressä sijaitsevasta riippulukkosymbolista. Mikäli lukko puuttuu tai sen kohdalla on toisenlainen merkki, kannattaa ostos kyseiseltä sivustolta jättää tekemättä, sillä tällöin viestintä yrityksen kanssa ei tapahdu turvallisesti.
  2. Älä koskaan tallenna maksukorttisi tietoja millekään laitteelle tai sivustolle. Suosi kaksivaiheista tunnistautumista. Voit myös lukita maksukortin verkkopankissa niin, ettei korttia pysty käyttämään netissä tai ulkomailta, muutoin kuin silloin, kun itse avaat kortin ostoille. 
  3. Käytä eri palveluihin eri salasanoja ja varmista, että käyttämäsi salasanat ovat turvallisia. Vinkkejä vahvan salasanan luomiseen löytyy Vinkkejä ja ohjeita -sivultamme.
  4. Huomioi, että mikäli tarjous vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se on luultavasti juuri sitä. Netissä toimii paljon huijausyrityksiä, jotka tarjoavat houkuttelevia tarjouksia. Tarjoukset ovat usein myös voimassa vain lyhyen ajan, mikä luo painetta oston tekemiselle. 
  5. Kun ostat tuotteen netissä, tarkista, että tuotteen toimitus on mahdollista jäljittää, jotta voit seurata itse toimituksen etenemistä.

Tutkimuksen mukaan joka viidennellä nettiostoksia tekevällä suomalaisella on huonoja kokemuksia

Ostosten tekeminen verkossa on yleistynyt viime vuosina. Tekemämme tutkimuksen mukaan valtaosa verkko-ostajista arvioi ostavansa verkosta tulevaisuudessa enemmän kuin nykyisin.

Verkossa ei kuitenkaan voi aina välttyä virheiltä tai epärehellisiltä kauppiailta.

Suomalaisista verkko-ostajista 20 prosentilla on kokemusta epäonnistuneesta nettikaupasta, jossa tuote on ollut virheellinen tai tuote ei ole saapunut lainkaan. Tämä pettyneiden nettiostajien joukko lisääntyy koko ajan. 

Epäonnistuneet nettiostokset ovat yleisempiä kaupallisissa verkkokaupoissa kuin yksityishenkilöiden välisessä nettikaupassa, mutta eniten rahaa suomalaiset menettävät yksityishenkilöiden välisessä nettikaupassa, jossa kolme neljästä epäonnistuneesta kaupasta johtaa rahan menetykseen. Verkkokauppakirpputorit ja sosiaalisten mediakanavien osto-ja myyntiryhmät ovat hyviä paikkoja kierrättää tavaroita ja tehdä löytöjä, mutta valitettavasti niissäkin on paljon epäasiallisuutta ja jopa huijareita.

Lue lisää tutkimuksestamme

Usein kysytyt kysymykset

Mikä Nettiostosvakuutus on?

MySafetyn Nettiostosvakuutus korvaa epäonnistuneista nettiostoksista aiheutuneet taloudelliset vahingot ilman omavastuuta, jos netistä ostettu tuote ei saavu perille, vastaanotettu paketti on tyhjä, vakuutuksenottaja saa väärän tuotteen tai tuotteessa ilmenee virhe tai se on vahingoittunut. Vakuutus kattaa niin kaupallisista verkkokaupoista kuin yksityishenkilöiltä ostetut nettiostokset, ja korvaa pieleen menneen kaupan 3 000 euroon asti vakuutuskautta (12 kk) kohden. Yksityishenkilöltä ostettaessa korvauksen edellytys on, että lähetys on seurattavissa ja maksusuoritus on jäljitettävissä. Vakuutuspalvelu kattaa nettiostokset maailmanlaajuisesti. Vakuutuspalveluun kuuluu lisäksi henkilökohtainen apu, jonka puitteissa asiantuntijamme auttavat reklamoimaan tai kiistämään virheellisiä nettiostoksia.

Miksi Nettiostosvakuutuksen ottaminen kannattaa?

Netissä tapahtuvat huijaukset ovat lisääntyneet verkkokaupan yleistymisen myötä. Monella yksityishenkilöiden väliseen kauppaan tarkoitetulla luotettavalla sivustolla, kuten esimerkiksi sosiaalisen median kirpputoriryhmissä tai tori.fi-palvelussa, voi toimia huijareita. Vaikka nettiostosten tekemiseen on saatavilla muitakin ostoturvia, esim. tuotteen oston yhteydessä, kattavat ne vain tietyllä maksutavalla ostetun tuotteen. Korvaussummat vaihtelevat myös suuresti. Usein ostoturviin liitetään myös omavastuuosuus, mitä Nettiostosvakuutus ei sisällä.

MySafetyn Nettiostosvakuutus korvaa pieleen menneitä nettiostoksia jopa 3 000 euroon asti vakuutuskautta (12 kk) kohden. Lisäksi asiantuntijamme auttavat reklamoimaan tai kiistämään virheelliset nettiostokset.

Nettiostosvakuutus tarjoaa sinulle lisäturvaa nettiostosten tekoon ilman omavastuuta, huolimatta siitä:

  • mitä maksutapaa käytät, 
  • ostatko yritykseltä vai yksityiseltä henkilöltä
  • mistä päin maailmaa olet tuotteen ostanut.

Kuinka paljon Nettiostosvakuutus maksaa?

Nettiostosvakuutus maksaa 9,90 €/kk. 

Kuinka paljon voin saada korvauksia?

Nettiostosvakuutus korvaa epäonnistuneet nettiostokset ilman omavastuuta. Enimmäiskorvaus on 3 000 euroa vakuutuskautta (12 kk) kohden.

Kattaako Nettiostosvakuutus ulkomailta ostetut tuotteet?

Kyllä, vakuutuspalvelu kattaa nettiostokset maailmanlaajuisesti.

Mitä, jos toiselta yksityishenkilöltä ostamani tuote ei koskaan saavu perille?

Nettiostosvakuutukseen kuuluu henkilökohtainen apu, jonka puitteissa asiantuntijamme auttavat reklamoimaan tai kiistämään pieleen menneet nettiostokset. Mikäli tilanne ei ole ratkaistavissa, vakuutuspalvelu korvaa saapumatta jääneen tuotteen jopa 3 000 euroon asti vakuutuskautta (12 kk) kohden. On hyvä muistaa, että ostajana kannattaa aina pyytää tuotteen lähetys seurantakoodilla, jotta tuotteen toimitusta pystyy itse seuraamaan.

Saanko korvauksia, jos vastaanottamassani tuotteessa on vikaa?

Mikäli olet ostanut tuotteen netin kautta, Nettiostosvakuutus korvaa sinulle tuotteen hinnan. Nettiostosvakuutus kattaa myös netin kautta ostetut tuotteet, jotka eivät koskaan saavu perille tai joista perille saapuu vain pakkaus.