Ilmoita vahingosta
  • Vinkit ja ohjeet

Tunnista ja ennaltaehkäise huijaukset

Huijausten eri muodot ovat tämän päivän digitaalisessa maailmassa valitettavan yleisiä. Viime aikoina medioiden ja netin keskustelupalstojen puheenaiheina ovat olleet esimerkiksi nettikauppa-, puhelinmyynti- ja WhatsApp -huijaukset sekä erilaiset huijaussoitot ja -viestit. Kaikki huijaukset ja petokset aiheuttavat onnistuessaan uhrille ahdistusta ja turvattomuuden tunnetta sekä usein myös taloudellista vahinkoa.
Tunnista ja ennaltaehkäise huijaukset

Huijarit kalastelevat henkilötietoja

Yksi yleisimmistä huijauksista on identiteettivarkaus. Se tarkoittaa toisen ihmisen henkilötietojen, kuten nimen, osoitteen tai puhelinnumeron, oikeudetonta käyttöä niin, että huijari erehdyttää tarkoituksellisesti kolmatta osapuolta. Identiteettivarkaus on helppo toteuttaa muutamalla tiedonjyvällä. Pelkästään henkilötunnuksen joutuminen vääriin käsiin voi johtaa identiteettivarkauteen. Aiemmin huijareiden ensisijaisena tavoitteena oli saada uhri luovuttamaan rahansa. Nykyään nähdään, että suuria summia saadaan identiteetin varastamisella. Netti tarjoaa lähes täydellisen alustan tämän tyyppisille petoksille. Huijarit voivat nopeasti ja kustannustehokkaasti toteuttaa saman huijauksen kymmenille tai sadoille tuhansille netinkäyttäjille.

Nettipetos on verkossa tapahtuva huijaus

Nettipetokset ovat yleistyneet teknologian ja internetin kehityksen myötä. Nettipetoksissa tekijä antaa uhrille yleensä virheellistä, puutteellista tai harhaanjohtavaa tietoa ja tämän perusteella uhri siirtää tekijälle rahaa. Huijareiden tavoitteena on yhä useammin päästä käsiksi myös uhrin henkilötietoihin. Tyypillinen esimerkki nettipetoksesta on, että uhrille lähetetään sähköpostitse tai puhelimitse viesti, jossa pyydetään maksamaan pieni summa esimerkiksi paketin toimittamisesta. Koska kyse on muutamista euroista, uhri saattaa maksaa rahan. Maksutapahtuman yhteydessä huijari kuitenkin saa käsiinsä uhrin henkilökohtaisia tietoja. Todellisuudessa pakettia ei ole olemassa, eikä hujausviestin vastaanottaja ole sitä tilannut. Petoksen tavoitteena on alusta alkaen ollut henkilökohtaisiin tietoihin käsiksi pääseminen. Nettipetoksia ja identiteettivarkauksia voi olla vaikea erottaa toisistaan, sillä ne liittyvät tiiviisti toisiinsa.

Lisätietoa saa esimerkiksi Mysafetyn Suuri opas identiteettivarkauksista ja petoksista -digijulkaisusta. Se sisältää kattavasti tietoa mm. identiteettivarkausten ja petosten tunnistamisesta, ja niiltä suojautumisesta.

Mitä voi tapahtua, jos huijarit saavat henkilötietoni?

UHRIN NIMISSÄ OTETAAN LAINAA
Yleensä huijarit ottavat kalliita lainoja luottoyhtiöiltä, jotka eivät aseta korkeita vaatimuksia luottokelpoisuudelle. Tällä tavoin varkaat saavat helposti ja nopeasti rahaa petoksesta, mutta huijauksen uhrille koituu huomattavasti suurempia kustannuksia.

UHRIN NIMISSÄ TEHDÄÄN OSTOKSIA
Henkilötietojen avulla huijarit voivat tehdä ostoksia uhrin nimissä ympäri maailmaa. Uhri joutuu vastaamaan laskuista, mutta ei koskaan saa nimellään tilattuja tuotteita tai palveluita.

UHRIN PANKKITILI TYHJENNETÄÄN
Pääsemällä käsiksi uhrin pankki- ja henkilötietoihin, esimerkiksi uhrin kirjautuessa pankkiinsa verkkopankkitunnuksilla, huijarit voivat tyhjentää uhrin tilin. Tällaisissa tapauksissa varastetun rahan jäljittäminen on vaikeaa tai jopa mahdotonta.

UHRIN NIMISSÄ YRITETÄÄN HUIJATA MUITA
Huijarit voivat käyttää varastamiaan henkilötietoja tehdäkseen uusia petoksia. Uhrin henkilötietoja voidaan käyttää esimerkiksi asuntojen vuokraamiseen, muiden ihmisten huijaamiseen tai nettivihan levittämiseen. Tiedossa on esimerkiksi tapauksia, joissa joku on esiintynyt treffisivustoilla varastetun henkilöllisyyden turvin mustamaalatakseen uhria.

UHRIN HENKILÖTIEDOT MYYDÄÄN ETEENPÄIN
Pimeässä verkossa eli dark webissä on helppo ostaa jonkun toisen henkilötiedot. Monet huijarit keräävät ihmisten henkilötietoja myydäkseen niitä eteenpäin.

Samankaltaisia artikkeleita

Vinkit ja ohjeet